|
Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından alınan kararla, daha önce kantar muafiyetinden yararlanan 3 bin 500 kilogram ve altındaki araçlara getirilen zorunluluk CHP Mersin Milletvekili tarafından TBMM’ye taşınırken, zorunluluğun esnafı mağdur edeceğini söyledi.
CHP Mersin Milletvekili Talat Dinçer, 1 Kasım 2025 itibarıyla yürürlüğe giren 3,5 ton ve altındaki kamyonetler için kantar zorunluluğuna yönelik yoğun tepkileri Türkiye Büyük Millet Meclisi gündemine taşıdı. Küçük nakliye işletmelerinin ve esnafın ciddi mağduriyet içinde olduğunu vurgulayan Dinçer, hem yazılı soru önergesi hem de Meclis Araştırma Komisyonu kurulması talebi ile konuyu resmi olarak TBMM’ye sundu.
“KÜÇÜK ESNAF İÇİN BÜYÜK YÜK”
Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından alınan kararla, daha önce kantar muafiyetinden yararlanan 3 bin 500 kilogram ve altındaki araçlar artık zorunlu ağırlık kontrolüne tabi tutuluyor. Denetimlerde azami yük limitini aşan araç sahiplerine yaklaşık 16 bin 800 TL ceza kesilecek. Dinçer, bu kararın küçük işletmeler için hem ekonomik hem de operasyonel risk yarattığını vurguladı.
“300 KİLO YÜK HAKKI OLAN KAMYONETE TİCARİ ARAÇ DENEMEZ”
Uygulamayla birlikte boş ağırlığı 3 bin 200 kilogram olan bir kamyonetin yalnızca 300 kilogram yük taşıyabildiğini hatırlatan Dinçer, “Bu durumda aracın ticari işlevi neredeyse ortadan kalkıyor. Bu, teknik olarak da adil olarak da kabul edilemez bir sınırlamadır,” ifadelerini kullandı.
Dinçer, ağır tonajlı araçların yol ve altyapıya verdiği zararın dikkate alınması gerektiğini, küçük kamyonetlerin bu kapsamda haksız şekilde cezalandırıldığını söyledi.
“KANTAR DÜZENLEMESİ GÖZDEN GEÇİRİLMELİ”
Dinçer, “Nakliyeci esnafımız mazot, lastik, sigorta ve bakım maliyetleriyle zaten büyük bir yük altında. Kantar zorunluluğu, hem zaman kaybına hem de cezai yaptırımlara neden olacak. Bakanlık, bu kararı yeniden değerlendirmeli ve sektör temsilcilerinin görüşlerini dikkate almalıdır,” dedi.
Milletvekili Talat Dinçer, konuyla ilgili olarak hem yazılı soru önergesi hem de Meclis Araştırma Önergesi sundu. Dinçer, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu’na şu soruları yöneltti:
1. Küçük ölçekli nakliye şirketlerinin zaten yüksek maliyetlerle mücadele ettiği bir dönemde, kantar uygulaması getirilerek esnafa ek mali yük bindirmenin gerekçesi nedir?
2. Kantar noktalarında oluşacak uzun kuyruklar ve bekleme süreleri, şehir içi ve şehirler arası taşımacılığı aksatacak. Bakanlık bu yoğunluğu ve ekonomik kaybı nasıl önlemeyi planlıyor?
3. Boş ağırlığı 3.200 kg olan bir kamyonetin yalnızca 300 kg yük taşımasına izin verilmesi, aracın ticari işlevini neredeyse ortadan kaldırıyor. Bu sınırlamanın teknik gerekçesi nedir?
4. Ağır tonajlı araçların yol ve altyapıya verdiği zarar göz önünde bulundurulurken, küçük kamyonetler üzerindeki kısıtlamalar nasıl haklı gösterilebilir?
5. Bakanlık, binlerce küçük nakliye şirketinin ve esnafın ekonomik faaliyetlerinin sekteye uğramasını nasıl önlemeyi planlıyor?
6. Karar alınırken sektörün görüşleri ve mevcut taşıma kapasite koşulları göz önünde bulunduruldu mu?
7. Bu uygulamanın geri çekilmesi veya sınırlarının esnek hâle getirilmesi gündemde midir?
8. Uygulama nedeniyle oluşacak mağduriyetler ve istihdam kayıpları için somut bir çözüm önerisi var mıdır?
|